Discalculia – indicii în depistarea copiilor cu dificultăti de învățare

Discalculia înglobează toate dificultățile care se referă la achiziția conceptului de număr, a calculului matematic, precum și a raționamentului matematic. Este  o tulburarea provenita din dificultatea specifica de invatare a calculului, in stadiul elementar, independenta de nivelul mintal, de metodele pedagogice folosite, de frecventa scolara si de tulburarile afective.Sunt depistate 6 tipuri de discalculie:

– Discalculie verbala – constand in dificultati de denumire a cantitatilor matematice, a numerelor, a termenilor, a simbolurilor si a relatiilor matematice

– Discalculia practognostica – dificultati in a enumera, a compara, a manipula cantitatile matematice simbolice;

– Discalculia lexicala – dificultati in citirea semnelor si simbolurilor matematice;

– Discalculia grafica – deficiente in scrierea semnelor si simbolurilor matematice;

– Discalculia ideognostica – dificultati in a face operatii mentale si in a intelege unele concepte matematice;

– Discalculia operationala – dificultati in executia operatiilor metamatice, de calcul numeric, de rezolvare de exercitii si probleme, chiar daca sunt insusiti anumiti algoritmi matematici.

Indicii in depistarea copiilor cu discalculie sau dificultati de invatare a matematicii:

– dificultati in a efectua adunari, scaderi, imultiri si impartiri.

– are abilitati matematice scazute

– nu se descurca bine si nu intelege cum sa folosesca banii

– nu poate sa-si faca un plan financiar sau sa-si calculeze bugetul

– esueaza in a vedea imaginea de ansamblu a banilor in general

– poate sa ii fie teama sa lucreze cu bani sa cumpare, sa vanda

– nu poate sa calculeze cat rest i se cuvine, cat trebuie sa platesca pentru un anumit serviciu, taxe etc.

– cand trebuie sa scrie, sa citeasca sau sa-si aminteasca numere face anumite greseli frecvent: adauga numere in plus, face omisiuni, substituiri, inversiuni.

– nu resuseste sa inteleaga si sa retina concepte matematice, reguli, formule, algoritmi si calculele elementare de adunare, scadere, imultire si impartire

– memoria de lunga durata legata de stapanirea conceptelor este deficitara (memorarea si reamintirea celor memorate)

– aceasta insemnand ca poate sa efectueze anumite operatii matematice intr-o zi si a doua zi sa nu mai fie capabil

– poate de asemenea sa nu fie capabil sa inteleaga si sa vada imaginea de ansamblu a unor proceduri, sa aiba o slaba capacitate de sintetizare

– elevul are slabe abilitati de a vizualiza si de a-si reprezenta locatia numerelor pe ceas, locatia geografica a unor tari, oceane, strazi, etc

– se dezorienteaza usor, retine greu formele, tiparele lucrurilor

– are un slab simt al directiei, pierde des lucruri si pare deseori absent

– are dificultati in a urmari scorul intr-un joc sau dificultati in a-si aminti cum se urmareste scorul intr-un joc

– adesea pierde sirul si nu mai stie cand este randul lui sau al altora in cadrul unui joc

– are capacitati de strategie limitate in jocuri

– persistenta in timp a erorilor

– dificultati in a-si aminti numere

– dificultati in citirea si scrierea numerelor

– dificultati in a efectua operatii matematice cu numere-inverseaza cifrele sau numerele (ex: 15 cu 51)

– dificultati in a intelege sensul problemelor

– dificultati de reamintire a simbolurilor operatiilor matematice

– dificultati de operare cu unitati de masura

– dificultati in a rezolva probleme

– aceste dificultati provin deseori din aplicarea gresita a metodelor pedagogice, din incapacitatea profesorului de a evalua gradul de intelegere a elevului pentru o anumita sarcina, bazandu-se pe rezolvari mcanica, in detrimentul celor logice, pe necunoasterea terminologiei matematicii etc.

Obstacole pentru elevii cu dificultati de invatare a matematicii:

– notiuni fundamentale (cum ar fi departe-aproape, mic-mare, sus-jos) si notiuni despre marimi dimensionale, de forma sau de timp;

– scrierea cifrelor 3, 5, 7, 9 si a simbolurilor operatiilor matematice;

– cunoaterea simbolurilor numerice si a semnelor ce reprezinta operatiile matematice (cum ar fi semnele pentru mai mare si mai mic);

– ordonarea numerelor pentru efectuarea unei operatii si etapele rezolvarii unei probleme;

– notiuni ca: mai mult, mai putin, cat, ce lungime, ce distanta, ce grosime. Elevii ce nu stapanesc aceste notiuni nu vor stii ce operatie trebuie sa aplice intr-o problema;

– legatura matematicii cu obiecte reale;

– reprezentarea mentala a ideiilor si a relatiilor matematice;

– refuzul de a invata matematica. Insusi limbajul matematic, care este foarte precis, creeaza probleme importante. Unele cuvinte au mai multe semnificatii: cat, rest, iar altele pot fi sursa de confuzie: suma, deimpartit.Unii elevi sunt capabili sa efectueze operatiile matematice, dar nu ajung  la rezultatul corect deoarece nu pot intelege enunturile.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s